سنسورها و ویژگی‌های دوربین گوشی و انواع آن
(بخش اول )

پردازشگر سینگال تصویر (  ISP )

بخش مهمی از تجربه دوربین گوشی‌های هوشمند، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) است، این بخشی از سیلیکون موجود در چیپست/CPU گوشی‌های هوشمند است و در ارتباط با نرم افزار و سیستم عامل گوشی، پیشرفت‌های اضافی و جلوه های ویژه را در هنگام عکسبرداری ارائه می‌کند. اینها شامل تشخیص چهره، فیلترها، فیلم برداری پانوراما و شناسایی اشیا است.

با موقعیت های GPS مکانی که در آنها تصویر گرفته شده است اگر گوشی، چیپست داخلی GPS  داشته باشد، همچنین تصاویر ها Geotech می‌شود،

مگاپیکسل‌ها  (  MegaPixels  )

وضوح تصویر گرفته شده توسط گوشی هوشمند بر حسب مگاپیکسل اندازه گیری می‌شود، تعداد مگاپیکسل بالاتر، همیشه به معنای تصویر بهتر نیست. میل به داشتن مگاپیکسل بیشتر و بیشتر، کم شده است، زیرا تولید کنندگان بر کیفیت آن مگاپیکسل‌های گرفته شده ،تمرکز می‌کنند. برای مثال با داشتن پیکسل‌های بزرگ‌تر در سنسور CMOS برای گرفتن نور بیشتر، در تضاد با سنسور CMOS  وضوح بالا که پیکسل‌های کوچک‌تری دارد ، نور کمتری را جذب می‌کند، پس همیشه اندازه  پیکسل بیشتر بهتر نیست .

تصاویر مگاپیکسلی بالاتر امکان «برش دادن تصویر  -  Crop » را بدون از دست دادن جزئیات زیاد می‌دهند. تصاویر مگاپیکسلی بالاتر همچنین کیفیت تصویر بالاتر را هنگام چاپ تضمین می‌کنند .

تعریف سنسور CMOS :

این سنسور  از هزاران سنسور بسیار ریز که حساس به نور می‌باشند تشکیل شده است . در حقیقت از برخورد نور  با این سلول ها ،الکتریسیته ایجاد می‌شود و این الکتریسیته پس از پردازش به تصویر تبدیل خواهد شد.
 

به عنوان مقایسه، تلویزیون یا مانیتور یا هر نوع صفحه ی نمایش  4K  دارای تعداد 8.3 مگاپیکسل  در مقابل یک تلویزیون HD  که دارای یک عدد 2.1 مگاپیکسل است.

دیافراگم (  (  f     

دیافراگم لنز نشان می‌دهد که لنز چه مقدار نور را وارد می کند، هرچه دیافراگم بزرگتر باشد، نور بیشتری وارد می‌شود، برعکس، دیافراگم کوچکتر نور کمتری را وارد می‌کند.

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی  (EIS )  و  تثبیت کننده تصویر نوری (OIS)

 تثبیت کننده تصویر به حذف لرزش دوربین و تولید تصویر با کیفیت بهتر کمک می‌کند. برخی از گوشی ها از بهترین نوع EIS استفاده می کنند، اما بهترین گوشی ها از سیستم لرزشگیر نوری مکانیکی استفاده می‌کنند.