در این مقاله سعی داریم در مورد گوشی‌های مقرون به صرفه صحبت کنیم و از این میان مواردی را با رنج قیمتهای بین 5 تا 20 میلیون تومان معرفی کنیم.

برای رسیدن به این هدف در ابتدا لازم است موارد مهم در خرید گوشی بیان شده و در انتها با توجه فاکتورهای مهم خرید و قیمت، موارد مناسب معرفی شوند. لازم به ذکر است انتخاب گوشی بر اساس سلیقه و کاربری مشتریان متفاوت خواهد بود و با توجه به شرایط روز جامعه ممکن است پیشنهادهای ما در بازه زمانی کوتاهی تغییر کند، اما  ما با تکیه بر تمامی موارد فوق پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهیم تا که قبول افتد و در نظر آید!!!

در ابتدا لازم است هدف خود را از خرید گوشی بیان کنیم. منظور از هدف، بیشتر اولویت است. بدین معنا که باید اولویت های اصلی و مهم را از دیدگاه خودتان بنویسید چرا که گوشی از مهم‌ترین ابزارهایی است که ما باید برای مدتی اطلاعات مهم خود را در آن نگه دارید

اگر از بعد از بررسی به این موضوع نگاه کنیم،  هدف شما از خرید گوشی به 2 دسته تقسیم می‌شود. دسته اول مخصوص افرادی است که می‌خواهند از همان ابتدا با گوشی اقدام به اجرای بازی های مختلف که حجم بسیار بالایی دارند و دسته دوم هم مخصوص کاربرانی است که کاربرد به خصوصی با گوشی هوشمند ندارند و صرفا برای انجام کارهای روزمره مانند تماس، پیامک، شبکه های اجتماعی و... خریداری می شوند. بنابراین با خودتان رو راست باشید و از همین الان، هدف را برای خودتان تعیین کنید.

موارد بعدی به اختصار ارائه می‌شود:

• طراحی و عملکرد گوشی

• ابعاد صفحه نمایش

• پردازنده و سخت افزار

• حافظه اصلی

• باتری

• کیفیت دوربین

• میزان رم

• بودجه شما !!!

با تکیه بر موارد فوق چند نمونه گوشی به شما ارائه می‌شود .

 رنج 5 تا 10 میلیون تومان گوشی


 

A52 Samsung

شاید برچسب «همه فن حریف» بهترین توصیف برای گوشی های سری A سامسونگ باشه. سامسونگ سعی کرده تا درگوشی‌های سری A سال 2021 علاوه بر ارتقا سخت افزاری، تمرکز بیشتری رو ظاهر گوشی هم بگذارد و به خوبی توانسته از پس این کار بر بیاد و یه گوشی با طراحی جذاب و کاربر پسند رو به بازار معرفی کند.

این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، بنفش و آبی تولید شده است.از نظر کیفیت ساخت هم A52 ارتقا پیدا کرده است. GALAXY A52 یه صفحه نمایش 6.5 اینچی از نوع Super AMOLED و رزولوشن 1080 در 2400 داره که توسط لایه گوریلا گلس 5 محافظت میشه. این نمایشگر نه تنها سریع‌تر شده بلکه در زمینه روشنایی هم افزایش داشته و حالا سامسونگ ادعا میکنه روشنایی این نمایشگر به 800 نیت میرسد. این مقدار روشنایی به طور کامل و حتی زیر نور مستقیم خورشید پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. عملکرد  باتری این گوشر کاملا معمولیه. اگه استفاده معمولی رو به پایین از گوشی دارید این گوشی میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. اما اگه اهل بازی و وب‌گردی زیاد هستید نمی‌توانید یه روز کامل روی باتری این گوشی حساب باز کنید و نزدیک غروب نیازمند شارژر می‌شوید.

سیستم دوربین GALAXY A52 از 4 لنز تشکیل میشه که به زیبایی در کنار هم قرار گرفتند، دوربین اصلی 64 مگاپیکسل می‌باشد که به طور پیش فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی میگیرد تا عکس‌ها حجم کمتری داشته باشند، سنسور اولتراواید 12 مگاپیکسلی، سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو و در آخر سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان سایر اعضای خانواده دوربین GALAXY A52 هستند.

خوشبختانه خبری از پردازنده‌های Exynos نیست و سامسونگ برای GALAXY A52 از پردازنده 8 نانومتری Snapdragon 720G استفاده کرده است. این پردازنده 8 هسته پردازشی داره که 2 هسته با فرکانس 2.3 گیگاهرتز برای کارهای سنگین و 6 هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای انجام کارهای سبک در نظر گرفته شده است، در کنار پردازنده خوب و قدرتمند GALAXY A52 4/6/8 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت حافظه داخلی هم دارد. نسخه‌ای که ما در اختیار داشتیم رم 8 و حافظه 128 گیگابایت بود.

سامسونگ امسال توانسته تا تغییری در گوشی‌های میان‌رده خود بدهد و این را به وضوح میشود درA52 دید. این گوشی یه مجموعه کامل از مشخصات قوی، عملکرد عالی و قیمت مناسب را در خودش جمع کرده است، نمایشگر 90 هرتزی و روشن Super AMOLED، گواهینامه IP67، اسپیکر استریو، دوربین‌ چهارتایی با کیفیت، لرزشگیر اپتیکال و آخرین نسخه اندروید همراه پشتیبانی بلند مدت، از مواردی هستند که باعث میشود تا GALAXY A52 بتواند لقب پرفروش ترین گوشی سامسونگ رو به خودش اختصاص بدهد.


 

رنج بین 10تا 15 میلیون تومان

 


  گوشی poco F4 Xiaomi

جدیدترین عضو خانواده محبوب پوکو می‌باشد Poco F4 که تازه وارد بازار ایران شده است،میتوانیم بگوییم از نظر طراحی با یه گوشی ای طرف هستیم که دقیقا وسط بازه قیمتی خودش بین تمام رقبای هم رده خودش قرار دارد.

در بخش صفحه نمایش، یه نمایشگر امولد 6.67 اینچی 120 هرتزی 1300 نیتی با کیفیت 1080 میبنیم که از HDR10+ هم پشتیبانی میکند که واقعا یه نمایشگر فوق العاده جذاب و با کیفیت و روشن است، عمق رنگ مشکی در آن به خوبی دیده میشود. به نسبت باقی رقبای خودش در این بازه قیمتی روشن ترمی‌باشد و از نظر روشنایی میتواند بهتر عمل کند.

باتری Poco F4 به نسبت رقبایش 500 میلی آمپر ساعت کمتر می‌باشد. در بخش عکاسی  با دارا بودن سنسور 64 مگا پیکسلی که فناوری کواد بیر دارد میتواند عکس‌های مورد قبولی ثبت کند و کاربر را راضی نگه دارد.

این گوشی در مجموع  از همه موارد یک تکه  قابل قبول خوبی دارد که می‌تواند  در زمان استفاده، به کاربر تجربه خوبی را منتقل کند .


 

رنج قیمت بین 15 تا 20میلیون تومان گوشی


 
S21 FE Samsung

در بررسی گلکسی S21 FE ارزان‌ترین گوشی سری S21 را محک خواهیم زد که تا ببینیم این گوشی با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و پردازنده پرچم‌دار چقدر ارزش خرید دارد.

گلکسی S21 FE از نمایشگر امولد فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد که با پشتیبانی از HDR10، نرخ تازه سازی ۱۲۰ و دقت رنگ فوق‌العاده، از نکات مثبت آن محسوب می‌شود.

تمام دوربین‌های گلکسی S21 FE از حالت شب پشتیبانی می‌کنند و برای سنسورهای اصلی و فوق عریض حالت حرفه‌ای استفاده شده است.

هرچند گلکسی S21 FE از پردازنده پرچمدار نسل قبل کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ بهره می‌برد، اما همچنان از نظر عملکرد پردازنده هیچ نگرانی برای کاربران باقی نمی‌گذارد.

گلکسی S21 FE 5G در سه پیکربندی وارد بازار شده که تمام آن‌ها از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 بهره می‌برند. این گزینه‌ها شامل ۶ و ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی می‌شوند.

با این وجود، نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، عدم وجود اسلات microSD است و به نظر می‌رسد S20 FE احتمالا آحرین دستگاه سامسونگ با وجود این قابلیت بوده است.

این گوشی از ویژگی‌های درخشانی در بخش‌های نمایشگر، پردازنده، دوربین، اسپیکر و البته طراحی بهره می‌برد و در مجموع گوشی فوق‌العاده‌ای از طرف دیگر نبود شارژ در جعبه و حذف اسلات microSD نقاط ضعف گلکسی S21 FE محسوب می‌شوند. همچنین هرچند کیفیت عکس‌ها کاملا قابل قبول است، اما سنسورهای آن نسبت به گذشته پیشرفت زیادی نکرده‌اند.

بنابراین، گلکسی S21 FE یک گوشی قدرتمند و کاملا توانمند است و هیچ شکی و تردیدی برای آن وجود ندارد. اما خرید آن با قیمت فعلی چندان توصیه نمی‌شود. شاید بهتر است تا زمان عرضه انبوه سری گلکسی S22 منتظر بمانید و در صورت کاهش قیمت این مدل تا حدود ۱۳ میلیون برای خرید گلکسی S21 FE تصمیم گیری کنید.